Dari Dzakwan dari seorang lelaki Anshar berkata, "Rasulullah s.a.w. menjenguk seseorang yang sedang sakit, lalu Beliau s.a.w. bersabda, 'Panggillah tabib dari Bani Fulan.' Dzakwan berkata, 'Lalu mereka memanggilnya dan datang.' Mereka bertanya, 'Ya Rasulullah, bukankah ubat tidak berfungsi apa-apa?' Beliau s.a.w. menjawab, 'Maha Suci Allah, bukankah Allah tidak menurunkan suatu penyakit di muka bumi, kecuali menjadikan penawar untuknya?'" (Hadis riwayat Ahmad)

~*~

~*~

~.~

~.~

Saturday, May 21, 2016

Video: Merawat Anak Bermasalah


Apabila anak-anak kalian bermasalah dan anda rasa sangsi andainya masalah itu ada kaitan dengan gangguan makhluk halus, bolehlah mencuba kaedah ini.
Caranya (tumpuan kepada bahagian jantung):
1) Lurut perlahan chopstik (besi) ke arah badan. (Biasanya pesakit yang ada gangguan makhluk halus akan rasa seolah tajam menyucuk macam jarum).
2) Tarik keluar di point yang sakit.
3) Ulang ke point yang sama sehingga tiada kesakitan.
4) Berubah ke point-point yang lain sehingga tiada lagi kesakitan di sekitar kawasan jantung.


Selamat mencuba.

Thursday, May 19, 2016

Video: Kesan Dari Kaedah Bakar Bata


Caranya:
1) Pegang bata.
2) Lafaz niat: "Ya Allah jadikanlah bata ini sebagai ganti kepada kesemua jasad jin dalam tubuh badan lelaki ini."
3) Letak bata atas api.

Iklan BEDIRI 29 Mei 2016



Wednesday, May 11, 2016

Jin Wanita (Dalam Tubuh Pesakit Lelaki) Bersalin???


Perutnya tiba tiba meninggi seolah olah seperti wanita yang mengandung cukup bulan. Meraung dan bersalin. Perut kemudiannya mengempis seperti sediakala. Kemudian disusukan...

Monday, April 11, 2016

Repost: Atuk dan Nenek


Atuk dan Nenek

Disebalik tingkap bilik rawatan saya sentiasa tidak sabar menunggu ketibaan atuk dan nenek. Langsir tingkap saya selak beberapa kali apabila terdengar bunyi kenderaan. Yang pastinya apabila kedengaran bunyi enjin yang jelas berdekatan pintu rawatan, itulah tanda hadirnya pasangan ini. Dan sudah pasti akan kedengaran suara lelaki muda, cucu nenek dan atuk, Syam namanya mengetuk pintu dan memberi salam.

Beberapa minit kemudian akan muncul kelibat nenek dan atuk masing-masing menggunakan tongkat, berjalan perlahan-lahan memasuki bilik rawatan.

Suatu masa dulu nenek merupakan seorang wanita cantik yang digilai ramai jejaka. Nenek akhirnya memilih atuk untuk dikahwini semasa nenek berusia 15 tahun dan atuk berusia 20 tahun. Masa berlalu begitu pantas dan kini nenek berusia 83 tahun sedangkan atuk berusia 88 tahun.

Saya sedih bila melihat nenek. Keluh sakit dan resah bagaikan seiring dengan hembusan nafasnya semenjak hari perkahwinannya lagi. Nenek disihir sekian lama. Majlis perkahwinan nenek dan atuk huru hara akibat permainan sihir jejaka-jejaka yang cemburu dengan perkahwinan tersebut. Walaupun masakan kenduri tidak mendidih, nenek berguling-guling kesakitan, pasangan ini tabah mengharunginya dan akhirnya mereka berjaya diijabkabulkan.

Permainan sihir tidak berakhir pada hari perkahwinan sahaja. Pasangan ini membawa sihir ini kemana-mana mereka pergi. Katanya, kalau ziarah rumah orang, pasti air minuman yang nak dijamu kepada mereka tidak akan mendidih dan pelbagai masalah timbul kepada tuan rumah.

Semasa rawatan, nenek mudah kerasukan. Disebabkan fizikalnya yang lemah, beliau terpaksa didokong dan diusung oleh cucunya Syam apabila tamat rawatan. Pernah suatu ketika, nenek seperti tidak bernyawa selama 30 saat yang menyebabkan kami panik dan gelabah sehingggakan Syam terpaksa memeriksa nadi dan nafasnya yang terhenti.

Sihir hari perkahwinan ini berlanjutan sekian lama. Nenek pernah mengeluh tentang nasib para jejaka penyihir yang katanya semuanya sudah meninggal dunia. Sebaliknya dia, mangsa sihir masih hidup, dipanjangkan umurnya...walaupun dalam derita.

Atuk amat-amat menyayangi nenek. Saya amati beliau sering dilihat memegang erat tangan nenek apabila nenek mengerang kesakitan ketika rawatan. Sering juga kedengaran doa-doa yang dibacakan secara perlahan yang khususnya ditujukan kepada nenek. Pandangan matanya tidak pernah beralih arah daripada menatapi wajah nenek.

Atuk susah payah mencari perawat. Katanya dah ramai bomoh yang dia dah jumpa dan dia tak pernah mendatangi perawat Islam seperti saya. Saya cuba sedaya upaya mengalihkan percakapan tentang perawat Islam kerana seringkali isu ini disentuh, saya lihat riak wajah atuk berubah. Dia kesal dengan kesilapan lalu.

Saya sedih melihat mereka. Saya telah mencuba sedaya upaya. Allah belum memakbulkan doa kami. Saya harap atuk dan nenek akan terus tabah meneruskan sisa-sisa kehidupan ini.

Marzuki Ismail
Urban Muallij
(coretan ini bertarikh 10/07/2010)

Saturday, April 9, 2016

Rawatan Dengan Bantuan Alat Pulse Oximeter


Profil pesakit:
Umur - awal 30an
Status - berkahwin
Masalah - anxiety
Sebelum rawatan - gelisah dan takut
Selepas rawatan - tenang

Thursday, April 7, 2016

Isu Nazak: Dirinya ataupun Saka? Cerita Tauladan No. 1

Saya menerima panggilan telefon dari seorang wanita dalam nada yang panik.
"Ustaz boleh tengokkan ayah saya tak? Hospital dah tak terima dah. Tengah nazak ni. Tapi...macam susah je. Tak silap saya ayah saya ni ada menuntut ilmu apa ntah masa dia muda-muda dulu. Risau ni. Ustaz boleh tolong 'buangkan' tak?"
Saya soal dia, "mana kamu tahu ayah kamu ada 'benda-benda' tu?"
Jawabnya dengan selamba, "kami main agak aje ustaz..."
Menggeleng-geleng kepala saya tanda tidak bersetuju dengan dakwaan melulu terhadap ayah sendiri walaupun saya tahu beliau tidak dapat melihat reaksi saya kerana ianya hanyalah perbualan telefon. Saya segera mengakhiri perbualan telefon, "ok, nanti text saya alamat rumah kamu".
Setelah selesai kesemua sesi rawatan hujung minggu di madrasah, saya kemudiannya berkunjung ke rumah beliau di sebelah malam.
Setibanya saya di rumahnya, ramai yang menunggu. Anak-anak pesakit dan saudara mara serta beberapa jiran tetangga.
Pesakit diletakkan di atas katil di tengah-tengah ruang tamu. Keadaannya sangat tidak stabil. Lidahnya macam dah terperosok ke dalam, pernafasannya macam sukar dan tidak lagi respon kepada apa-apa arahan yang diajukan. Kulitnya kering menggelupas. Tompok hitam di sana-sini.
Saya mula menyoal macam-macam soalan. Biasanya bermula dengan soalan-soalan saintifik berkenaan penyakit, ubat, serta rawatan. Kemudian barulah soalan berkaitan masalah gangguan makhluk halus dan sebagainya.
Saya sangat tertarik dengan keadaan kakinya. Iaitu apabila disentuh, pesakit akan mengerang seolah kesakitan.
Hadirin tak sabar menunggu apa tindakan saya seterusnya kerana saya masih tidak berbuat apa-apa.
Suasana sepi menunggu berakhir apabila saya mula meminta kepada anaknya beberapa helaian surat khabar lama. Saya mula menyarung kedua tangan dengan 'rubber gloves'. Saya juga mengeluarkan beberapa keping kertas hitam dan lampu suluh LED dari beg rawatan saya.
Saya juga menyuruh salah seorang hadirin untuk berada di suis lampu untuk bersedia menerima arahan saya bagi tujuan 'on' dan 'off'.
Saya berada di sisi tepi kanan pesakit. Meletakkan kertas surat khabar sebagai lapik kepada kertas hitam, diletakkan di bawah lengan dan tangan pesakit.
Kemudian saya mula mengangkat tangan pesakit dan menepuk perlahan-lahan selama setengah minit.
"Ok sekarang tutup lampu."
Hadirin terkejut.
Dengan hanya cahaya dari lampu suluh LED mereka menyaksikan sinaran serbuk kaca bercampur pasir halus dan macam-macam lagi bertaburan di atas kertas hitam.
"Apa tu ustaz?" Soal mereka.
Jawab saya, "ini santau. Dia (pesakit) teruk disantau."
Kecoh serumah bila mendengar jawapan saya.
Saya terus melakukan prosedur yang sama di sisi sebelah kiri pesakit. Keputusannya tetap sama.
Anaknya juga secara sukarela meminta saya periksa dia samada dia pun disantau. Saya pun melakukan prosedur yang sama sebagaimana yang dilakukan terhadap ayahnya, maka keputusannya pun adalah sama, iaitu anaknya pun 'positif disantau'.
Saya tegur anak-anaknya, "jangan buruk sangka kepada ayah kamu. Lupakan tentang ilmu salah, lupakan isu saka. Sebenar-benarnya ayah kamu sedang menderita akibat kejahatan sihir santau. Kondisinya sangat teruk. Pada tahap ini tiada apa lagi yang boleh dilakukan melainkan jangan putus berdoa serta dibacakan surah 'Yaasin' agar dipermudahkan rohnya pergi."
Akhirnya pesakit pergi menemui Penciptanya selang 12 jam saya pulang ke rumah.
Semoga rohnya dicucuri rahmat.
Marzuki Ismail
Urban Muallij

Thursday, March 31, 2016

Barang Peninggalan Papa

Hari ni genaplah 40 hari arwah meninggalkan anak-anaknya yang sangat aku kenal rapat. Aku sempat bertemu arwah di hospital 3 hari sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. 

Tujuan aku ke sini, meredah perjalanan berdurasi 4 jam hanya kerana ingin memenuhi permintaan arwah tentang barang-barang peninggalannya. Barang-barang yang pernah digunakan untuk tujuan pengubatan tradisional.

Teringat kali pertama arwah datang bertemu aku ialah pada tahun 2010. Masa itu tiada banyak perkara yang diceritakan kepadaku berkenaan perihal peribadi silam beliau. Arwah tidak banyak bicara, cuma terus duduk berlunjur di depanku seolah menyerah diri supaya diubati. 

Semenjak rawatan pertama itu, arwah mula sedikit lemah dan mula didampingi oleh penyakit fizikal. Namun beliau sangat kuat semangat, masih gagah beribadat dan dimasa lapangnya diisi dengan mentelaah buku-buku rawatan Islam yang dihadiahkan oleh anak-anaknya.

Bila dikumpulkan kesemua koleksi barang-barang pengubatan tradisional peninggalan arwah, aku agak terkejut. Kerana baru aku tahu bahawa arwah bukan calang-calang orang. Tinggi ilmunya, banyak pengalamannya. Namun bila bicara denganku, beliau sangat merendah diri. Aku kagum, sangat kagum. 

Alhamdulillah, penyelesaian kepada barang-barang peninggalan ini sangat mudah dan lancar. Bermakna arwah sudah 'putuskan' semuanya sebelum dia pergi bertemu Penciptanya.

Melalui pengamatanku, arwah adalah seorang yang berjaya. Beliau juga memiliki anak-anak yang tidak kenal penat lelah membantu 'papa' sehingga 'papa' berjaya. Aku kagum, sangat kagum. 

Semoga rohnya senantiasa di bawah naungan rahmat Allah s.w.t.

Thursday, March 24, 2016

Persoalan Berkenaan Pemagaran

Akan datang kepada kalian (para perawat) permintaan 'pagar' samada rumah kediaman, premis perniagaan, kilang perusahaan, kebun, ladang penternakan, sekolah, universiti dan sebagainya.
Jika ianya memang sekadar 'pemagaran' untuk menduduki rumah baru atau premis perniagaan baru atau apa-apa tujuan yang tidak berkaitan dengan gangguan, maka bolehlah segera dilakukan.
Tetapi sebaliknya jika anda didatangi dengan permintaan 'pemagaran' disebabkan adanya unsur-unsur gangguan, lebih baik tolak dulu. Minta kesemua mereka yang bermasalah untuk tampil bertemu anda untuk dirawat dulu. Sehingga selesai kesemua masalah gangguan makhluk halus di dalam setiap individu yang terlibat, maka akhirnya barulah proses 'pemagaran' boleh dilakukan.
Ada beberapa kes yang berakhir dengan...tiada langsung 'pemagaran' diperlukan. Maknanya penyelesaian kepada masalah yang ada pada individu tertentu menyelesaikan keperluan kepada 'pemagaran'.
Menjawab soalan yang sangat popular iaitu berkenaan premis perniagaan yang disihir seperti jualannya jatuh merundum, pelanggan tak nampak kedai, pekerja jatuh sakit dan sebagainya. Pendekatan yang sama dilakukan, rawatan kepada kesemua individu yang bermasalah. Tetapi keutamaan rawatan hendaklah diberikan kepada 'pemilik' perniagaan itu. Rawat, walaupun dia kata dia tidak bermasalah. Kelak anda akan terkejut melihat hasil rawatan bahawa pemiliklah yang paling teruk disihir.
Marzuki Ismail
Urban Muallij

Sunday, March 20, 2016

Persoalan Berkenaan Hysteria


Soalan (apabila berlaku hysteria): "Kaedah yang terbaik nak bagi orang yang tak sedar diri macam pengsan supaya sedar balik camna?"

Friday, March 18, 2016

Pemandu Teksi Yang Baik Hati


Dia seorang pemandu teksi yang baik. Disenangi dan dihormati oleh jiran tetangga kerana sifat prihatinnya. Beliau sering berhubung dengan saya untuk menetapkan temujanji rawatan bagi pihak jiran-jirannya.

(photo: beliau membantu jirannya yang lumpuh memasuki teksinya setelah selesai rawatan di urban muallij)

Wednesday, February 17, 2016

Jin Harimau

>perumpamaan orang tua-tua kita kata, saiz badannya sebesar kerbau/seladang tetapi boleh menyorok di sebalik sehelai lalang. 
>digunakan sebagai kenderaan tunggangan untuk bergerak dari suatu destinasi ke destinasi yang lain dengan kelajuan ultra supersonic.
>juga digunakan sebagai penjaga diri, harta benda dan tanaman.
>kekuatannya bergantung kepada ritual/pemujaan yang dilakukan tuannya. 

‎Bila zaman berlalu...tuannya mati...ritual berhenti...
Harimau tiada pertahanan diri...lari bersembunyi dalam tubuh badan anak cucu si mati.

>ciri utama: sifat panas baran luar kawalan.
>sifat berani yang melampau.
>ada juga yang suka kegelapan. 
>spesis favourite, sering menjadi buruan tukang sihir yang ingin memilikinya.
>ganas jika dicederakan.

Jika perawat berdepan dengan harimau:
>hentikan provokasi.
>elakkan pertentangan anak mata.
>rawat dia jika dia cedera. 
>puji kekuatannya, kemudian manjakan seperti kucing. 
>‎pujuk keluar.

Marzuki Ismail
Urban Muallij
16/2/2016

Wednesday, February 3, 2016

Baby Friendly



Jadual Rawatan

Rawatan 'EKSKLUSIF' Secara TEMUJANJI sahaja

Durasi Rawatan: 45 minit
Waktu Rawatan: Siang Sahaja

Sesi RAWATan (Isnin-Jumaat):
Sesi1: 845am-930am
Sesi2: 930am-1015am
Sesi3: 1015am-1100am
Sesi4: 1100am-1145am
Sesi5: 245pm-330pm
Sesi6: 330pm-415pm
Sesi7: 415pm-500pm

Sesi RAWATan (Sabtu):
Sesi1: 1015am-1100am
Sesi2: 1100am-1145am
Sesi3: 215pm-300pm
Sesi4: 300pm-345pm
Sesi5: 345pm-430pm
Sesi6: 500pm-545pm
Sesi7: 545pm-630pm

Sesi RAWATan (Ahad *jika tiada bengkel)
Sesi1: 1000am-1045am
Sesi2: 1045am-1130am
Sesi3: 1130am-1215pm
Sesi4: 1215pm-100pm
Sesi5: 215pm-300pm
Sesi6: 300pm-345pm
Sesi7: 345pm-430pm
Sesi8: 500pm-545pm
Sesi9: 545pm-630pm

DIDIKan (Ahad):
1)Bengkel Didikan Rawatan Islam - BEDIRI
2) Bengkel Bimbingan Rawatan Islam - BEBIRI
3) Bengkel Latihan Rawatan Islam - BELARI
4) Bengkel Didikan Usahawan (Rawatan Islam) - BEDURI
5) Bengkel Bekam Sunnah & Rawatan Santau (++bonus++Rawatan Susuk)

Iklan BEDIRI 24 Januari 2016


Berjangkit?


Tuesday, February 2, 2016

Dua Atau Lebih Kerasukan Dalam Satu Masa


Jika berlaku dua atau lebih kerasukan dalam satu masa. Jika anda berseorangan, bagaimana anda menanganinya?

Isu Serangan Tanpa Sebab

Telah sampai kepada saya banyak kes berkaitan serangan gangguan makhluk halus (tanpa sebab) terhadap beberapa individu tertentu di taman-taman perumahan, kampung dan kawasan tertentu.
Di sebuah kampung, imam, bilal, siak, pengurus jenazah, peserta marhaban, penceramah, guru agama, ustaz-ustaz telah diserang dan diganggu tanpa sebab. Anak-anak kecil menangis, anak-anak dara kerasukan. Pelbagai perkara pelik juga berlaku di kediaman mereka.
Penduduk mengakui memang didapati wujudnya di kawasan mereka akan kegiatan syirik seperti pembomohan, pendukunan dan sebagainya.
Kenapa ini berlaku? Cuma ada 2 sebab;
Pertama, bomoh dan dukun mencari pelanggan.
Kedua, perluasan kawasan (territory) aktiviti 'hitam'.
Anak murid saya bertanya, "bagaimana menangani masalah ini?"
Jawapan saya, "dakwah."
Jika sakit, untuk sembuh asbabnya adalah ubat. Begitu juga kegelapan, penerangnya adalah cahaya. Rasulullah s.a.w. diutus kepada kaum yang dilanda kegelapan (jahiliyyah). Maka penerang kegelapan itu adalah dakwah.
Tugas perawat Islam bukannya sekadar merawat semata. Bahkan ianya perlu dengan niat mendidik (dakwah) masyarakat kepada perkara yang haq dan menghindari syirik.
Jika ingin menerangi kawasan yang gelap, maka perlulah dilahirkan perawat Islam di dalam sebuah keluarga atau di suatu kawasan, maka secara tidak langsung akan terbinalah gerak kerja dakwah.
Apabila dilihat oleh penduduk langit akan kampung ataupun daerah di bumi yang penduduknya berdakwah, beriman dan beramal soleh, maka akan kelihatan cahaya seperti kita (penduduk bumi) seolah melihat bintang-bintang di langit.
Marzuki Ismail
'Rawat & Didik'
Urban Muallij

Pemandu Teksi Yang Hebat


Ingatkan mereka kawan rapat. Tapi rupanya hubungan mereka hanyalah sekadar seorang pemandu teksi dan seorang pelanggan.

Mampu tersenyum lebar walaupun terpaksa mengusung pelanggannya masuk dan keluar dari bilik rawatan.

Jin Melukis di White Board

Isu Hadiah Rawatan