Dari Dzakwan dari seorang lelaki Anshar berkata, "Rasulullah s.a.w. menjenguk seseorang yang sedang sakit, lalu Beliau s.a.w. bersabda, 'Panggillah tabib dari Bani Fulan.' Dzakwan berkata, 'Lalu mereka memanggilnya dan datang.' Mereka bertanya, 'Ya Rasulullah, bukankah ubat tidak berfungsi apa-apa?' Beliau s.a.w. menjawab, 'Maha Suci Allah, bukankah Allah tidak menurunkan suatu penyakit di muka bumi, kecuali menjadikan penawar untuknya?'" (Hadis riwayat Ahmad)

~.~

~.~

Selasa, 28 September 2010

Pengalaman Muallij 42 (Part 6) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Fazilah pula meminta suaminya Fikri untuk scan mak (kepada Fazilah).

Fazilah: "Abang, tolong scan mak."
Fikri: "Ok."

Fikri terdiam untuk beberapa ketika, mungkin bertungkus-lumus membina fokus kepada apa yang dilihatnya.

Fikri: "Ustaz, saya lihat 2 makhluk di hadapan saya, seorang wanita berpakaian hitam dan seorang lagi berpakaian putih."
Saya: "Saya mengagak yang berpakaian hitam itu adalah ilmu suaminya (ayah Fazilah) dan yang berpakaian putih adalah saka keturunannya."
Fikri: "Hmmm...mereka angguk la ustaz." (tanda setuju)
Saya: "Fikri, pindahkan kedua mereka."
Fikri: (melakukan gaya tangkap dan baling). "Yang putih tu saya dah pindahkan, tapi yang hitam ni macam marah aje. Dia tak nak pindah. Sekarang dia tabur minyak dan nyalakan api keliling dia. Dia duduk di tengah-tengah."
Saya: "Ooo...nak main api ya. Jom main api. (membacakan doa dan hembus pada tangan Fikri). Fikri, di tangan Fikri ada api. Sila baling api ni pada dia."
Fikri: "Allahuakbar! (gaya membaling). Sekarang api besar la ustaz. Dia masih di dalam tu."
Saya: "Kita tengok berapa lama dia boleh bertahan."
Fikri: "Aik? Tak sampai seminit dia dah keluar la ustaz. Badan berasap-asap."

Fikri kemudiannya memindahkan jin itu ke Darul Islah.

Saya: "Sekarang sila lihat dengan teliti fizikal mak Fazilah."
Fikri: "Saya nampak ada tangan tengah 'grip' perut mak Fazilah dari belakang."
Saya: "Fikri, pergi ke belakang dan lihat, siapakah gerangannya makhluk itu."
Fikri: "Cis, monyet!"
Fazilah: "Ustaz, patut la mak selalu sakit kat bahagian perut." (celah Fazilah)
Saya: "Fikri, pindahkan dia."
Fikri: (terkial-kial) "Tak boleh buka la ustaz, dia 'grip' kuat sangat."
Saya: "Ok Fikri, kamu tarik dan cuba buka 'grip' tu, saya akan cucuh tangan dia dengan api 'lighter'."
Fikri: "Ha ha...dia tak tahan kena api 'lighter' tu. Sekarang dah buka tangan (grip)." (melakukan gaya tangkap, rantai dan baling)

Walaupun dah selesai, Fikri masih tersenyum.

Saya: "Kenapa masih tersenyum?"
Fikri: "Saya gelihati tengok monyet tu tadi. Sekarang kat Darul Islah dia diletakkan kat sebuah padang yang luas."
Saya: "Mungkin itu adalah penempatan yang paling sesuai untuk jin-jin binatang seperti dia."

...bersambung...

*Segala yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

Sabtu, 25 September 2010

Pengalaman Muallij 42 (Part 5) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Kali ini Fikri meminta untuk scan dirinya sendiri.

Fikri: "Ustaz, boleh ke saya kembara dan scan diri saya sendiri."

Saya: "Boleh, apa salahnya."

Fikri terus melakukan 'compress' ke atas gambaran objek dirinya.

Fikri: "Ada bayang hitam. Katanya dia adalah pengacau." (terus melakukan gaya tangkap, ikat dan baling)

Saya: "Cuba perhatikan dengan teliti."

Fikri: "A'ah...ada pontianak la kat bahu kanan saya."

Saya: "Dalam keluarga ada tak yang kena stroke?"

Fikri: "Arwah mak meninggal sebab stroke."

Saya: "Kamu cekik pontianak tu dan tanya dia, adakah dia saka ataupun dia sihir."

Fikri: "Katanya...sihir."

Saya: "Fikri, dalam keluarga kamu siapa yang kena sihir?"

Fikri: "Saya tak pasti."

Saya: "Pindahkan aje pontianak tu."

Fikri: "Dia degil la ustaz."

Saya: "Pontianak, kamu nak saya 'paku' kamu? Atau kamu nak saya masukkan garam dalam mulut kamu."

Fikri: "Dia takut...serah diri."

Saya: "Ok, sekarang pindahkan dia."

Setelah Fikri memindahkan pontianak itu, scene terus berubah ke satu tanah perkuburan.

Fikri: "Ustaz, sekarang saya di tanah perkuburan. Ada pontianak sedang menggali (guna tangan)...rasanya ini kubur mak saya. Kurang asam punya pontianak." (terus menangkap, ikat dan baling)

Saya: "Fikri, saya rasa sihir ni serius. Rasanya kamu sekeluarga telah disihir. Biasanya jika jin jenis pontianak, kemungkinan untuk kena stroke adalah tinggi."

Fikri: "Maknanya saya pun akan kena stroke ke ustaz?"

Saya: "Mungkin...dan inilah yang selalu dikatakan 'penyakit keturunan'. Tapi sebenarnya ia adalah 'sihir keturunan'."

Fikri: "Saya nak tengok ayah saya."

Saya: "Silakan."

Fikri mengalihkan fokus kepada ayahnya.

Fikri: "Saya nampak ada 2 pontianak di bahu kanan dan kiri ayah saya. Kurang ajar pontianak ni."

Saya: "Aik, marah nampak."

Fikri: "Ye la. Dia main-main dengan kepala dan kopiah ayah saya."

Saya: "Persoalannya kenapa pada ayah ada 2 pontianak?"

Fikri: "Biar saya cekik salah satu jin ni, saya tanya dia."

Saya: "Silakan."

Fikri: "Katanya, sihir sebenarnya ditujukan kepada ayah, untuk menyusahkan ayah. Tapi katanya amalan ayah kuat, jadi sihir ini cuma dapat mengalahkan mak."

Saya: "Pindahkan aje kedua-dua pontianak tu."

Fikri: "Baik ustaz."

Fikri kemudian seperti terpinga-pinga melihat sesuatu.

Saya: "Kenapa."

Fikri: "Saya nampak ayah dikelilingi ayat-ayat Al-Quran yang bercahaya-cahaya."

Saya: (membacakan doa) "Ya Allah, jika apa yang disaksikan ini batil, maka musnahkanlah ia ya Allah."

Fikri: "Dia masih kekal seperti biasa."

Saya: "Mungkin itu amalan-amalan ayah kamu."

Fikri: "Ayah memang kuat ibadat."

Saya: "Ok, tinggalkan dia."

...bersambung...

*Segala yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

Jumaat, 24 September 2010

Pengalaman Muallij 42 (Part 4) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Fikri dan Fazilah datang untuk rawatan susulan.

Saya: "Macamana?"
Fazilah: "Baby masih tak boleh tidur, tapi bila nak datang jumpa ustaz, malam tadi dia dah boleh tidur dah. Saya pulak rasa semacam aje, rasa macam diperhatikan."
Fikri: "Saya pun rasa macam diperhatikan. Pastu ada suatu masa saya bau benda busuk dalam rumah saya."
Saya: "So macamana? Ingin mengembara?"
Fikri: "Jom...(menunjukkan respon yang bersemangat)."

Pengembaraan TKR bermula...

Saya: "Sekarang Fikri lihat baby dan lakukan scan."
Fikri: "Baby nampak ok. (Melakukan gaya scan dan melakukan gaya buang beberapa spot panas pada badan baby)."
Saya: "Ok sekarang sila blok baby."
Fikri: "Ok dah. Sekarang baby duduk dalam belon."
Saya: "Sekarang sila lihat Fazilah."
Fikri: "Fazilah nampak ok. Tak ada apa-apa disekitar dia. Tapi...belon dia macam dah tembus, berlubang-lubang."
Saya: "Cuba tepuk belakang Fazilah."
Fikri: "Ok. (Menepuk dengan kedua tangan)."
Saya: "Ada apa-apa yang keluar?"
Fikri: "Tak ada apa-apa. Saya cuba scan...ha, macam panas kat tulang rusuk kanan. (Fikri terus melakukan gaya tarik dan buang.)"
Saya: "Sekarang kamu cuba lakukan 'compress'."
Fikri: "Baik. (Melakukan gaya 'compress'). Ha, keluar lembaga hitam. Macam kenal lah lembaga ni."
Saya: "Tanya dia."
Fikri: "Kamu siapa?"
Lembaga hitam(melalui Fikri): "Aku adalah keberanian dan kemarahan."
Saya: "Aik? Kamu bolos dari Darul Islah?"
Lembaga hitam: (Mengangguk-angguk)
Saya: "Sekarang di tangan Fikri ada rantai...sila rantai dia dan campakkan dia ke Darul Islah."
Fikri: "Baik ustaz. (Melakukan gaya rantai, angkat dan baling)."
Saya: "Dah hantar ke Darul Islah?"
Fikri: "Dah...tapi saya nampak tompok darah pada tempat dia (lembaga hitam) berdiri tadi."
Saya: "Tanya darah tu."
Fikri: "Kamu siapa?"
Darah(melalui Fikri): "Aku adalah 'darah yang terdahulu'."
Saya: "Apa kegunaan kamu?"
Darah: "...Perjanjian...(terhadap) kesemua ilmu-ilmu yang dipelajari."
Saya: "Adakah kamu darah manusia?"
Darah: "Ya. Aku adalah darah ayah kepada wanita ini (Fazilah)."
Saya: "Saya menganggap kamu sebagai yang terakhir yang mengikat perjanjian ini."
Darah: "....Mungkin juga yang terakhir...atau mungkin suatu permulaan..."

Saya kemudiannya membacakan ayat-ayat pemutus dan menyuruh Fikri menghembus kepada darah itu dengan niat 'putus ikatan (perjanjian)'.

Fikri: "Darah tu bertukar menjadi air."
Saya: "Sekarang kaut air tu dan hantar ke Darul Islah."
Fikri: "Baik, ustaz."

Saya: "Sekarang lakukan 'compress' kepada Fazilah."
Fikri: "Ustaz, saya nampak air jernih bersemburan keluar dari kedua-dua tangan Fazilah."
Saya: "Air, kamu siapa?" (Soalan saya ajukan kepada air)
Air (melalui Fikri): "Aku adalah air yang diberikan oleh bomoh-bomoh yang telah diminum oleh wanita ini (Fazilah)."

Air ini kemudiannya terpaksa ditukar menjadi ais dan kemudiannya dicampakkan ke Darul Islah.

Fikri: "Eeee...sejuknya ustaz." (Fikri merasakan kesejukan ketulan-ketulan ais yang diangkatnya)

Fazilah kemudiannya di 'blok' dalam peti besi dan Fikri juga kembali kepada babynya bagi menukarkan blok 'belon' kepada blok 'peti besi'.

*Saya meninggalkan Fikri seketika kerana ada seseorang datang mengetuk pintu bilik rawatan. Selepas urusan itu, saya kembali kepada Fikri.

Saya: "Ok, macamana sekarang?"
Fikri: "Tadi masa ustaz tinggalkan saya, tiba-tiba ada bau busuk la."
Saya: "Bau tu sama tak macam yang kamu hidu dekat rumah kamu dulu?"
Fikri: "Ya. Tapi sekarang bila ustaz datang, bau tu dah hilang."
Saya: "Cepat, sekarang tengok peti besi baby dan Fazilah."
Fikri: "Ada makhluk macam kelawar tengah mengetuk-ngetuk (guna kedua-dua tangan) peti besi Fazilah."
Saya: "Hoi jin! Kamu suka kat Fazilah ke?"
Fikri: "Dia angguk la ustaz."
Saya: "Dah la busuk, pastu berangan nak rampas isteri orang."
Fikri: "Ya la, dah la kurus keding, badan tak tough langsung!" (Saya dan Fikri tersenyum sambil Fazilah ketawa).

Jin kelawar itu kemudiannya dirantai dan dihantar ke Darul Islah.

Saya: "Cuba Fikri tengok nasib jin kelawar tu kat Darul Islah."
Fikri: "Saya nampak ada ramai orang berbaris dan ada macam kaunter-kaunter pendaftaran."
Saya: "Wah...nak masuk Darul Islah kena ikut prosedur pendaftaran dulu..."
(Kami semua tersenyum)

...bersambung...

*Semua yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

Pengalaman Muallij 42 (Part 3) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

...sambungan part 2...

Fikri: "Sekarang muncul cermin. Katanya dia merupakan 'alamat tentang perkara akan datang'. Cermin ni pecah tapi pada masa yang sama dia bercantum semula."
Saya: "Masa dia bercantum tu, kamu tangkap dan hantar dia ke Darul Islah."
Fikri: "Baik. Dah hantar."

Fikri: "Sekarang depan saya ada hati, macam jantung. Dia kata, dia merupakan 'bisikan-bisikan dalam hati'."
Saya: "Tangkap aje dan hantar ke Darul Islah."
Fikri: "Ok."

Fikri: "Sekarang ni ada sepasang mata la pulak. Hmm...katanya dia adalah 'kebolehan melihat alam ghaib'." (terus menangkap dan menghantar ke Darul Islah)

Fikri: "Aik? Sekarang ada 2 tangan, kiri dan kanan."
Saya: "Tangan? Untuk apa?"
Fikri: "Katanya, kebolehan 'mengurut dan seni persilatan'. Ish...berat sungguh tangan kanan ni, tak mampu saya nak angkat."

'Tangan kanan' memerlukan bantuan saya kerana ianya lebih berat dari tangan kiri.

Setelah tangan, muncul 2 benda yang tidak dikenali.

Fikri: "Kamu ni apa?"
Saya: "Apa dia kata."
Fikri: "Katanya dia adalah tali pinggang hitam dan merah."
Saya: "Apa kegunaannya?"
Fikri: "Katanya dia ada kaitan dengan pedang tadi. Kalau dipakai, akan menyebabkan pedang tu boleh terbang dengan sendirinya."
Saya: "Ish...macam-macam..."
Fikri: "Ye la ustaz." (sambil melakukan gaya ambil dan buang)

Setelah tali pinggang itu dibuang, muncul sesuatu seperti keris.

Fikri: "Nampak macam keris...tapi keris ni dibuat dari buluh, dibalut kain kuning."
Saya: "Keris, adakah kamu diperbuat dari buluh betong?"
Keris (melalui Fikri): "Ya."
Saya: "Adakah kamu digunakan untuk menangkis ilmu kebal?"
Keris: "Ya, saya digunakan untuk halau, tikam dan bunuh jin-jin kebal."
Saya: "Sekebal mana pun kamu, semua tak dapat menandingi kuasa Allah swt."
Fikri: "Dia diam la ustaz."
Saya: "Fikri, sekarang pindahkan dia."
Fikri: "Baiklah."

Selepas keris tidak ada apa-apa lagi yang muncul.

Saya: "Sekarang Fikri tepuk belakang Fazilah."
Fikri: (melakukan gaya tepuk). "Dari badan Fazilah keluar cincin, rantai leher, batu-batu permata, gelang kaki dan kain batik."
Saya: "Kaut dan hantar ke Darul Islah."
Fikri: "Ok". (melakukan gaya kaut dan baling)

Fikri kemudiannya meneruskan tepukan.

Fikri: "Dah tak ada apa-apa lagi yang keluar. Tapi sekarang saya nampak macam ada satu makhluk macam cahaya sebesar penumbuk, bergerak laju pada badan Fazilah."
Saya: "Wahai cahaya, siapa kamu?"
Cahaya (melalui Fikri): "Aku adalah ilmu kepantasan."
Saya: "Fikri, cuba tangkap dia."
Fikri: (melakukan gaya menangkap). "Tak boleh ustaz, dia mengelak-ngelak dan memang laju pergerakan dia. Dia beritahu saya, kalau nak perlahankan dia, baca bismillah 6."
Saya: "Tak payah bismillah 6. Itu adalah perangkap supaya kamu (Fikri) terima dia."
Fikri: "Habis tu macamana ustaz?"
Saya: (membacakan doa)
Fikri: "Sekarang cahaya tu berhenti bergerak dan jatuh kat hati (jantung), tergantung kat situ."
Saya: "Ambil dan pindahkan dia."

Selepas 'cahaya' itu dihantar ke Darul Islah, muncul pula "bayang-bayang".

Fikri: "Ada banyak bayang-bayang Fazilah. Semuanya macam 'duplicate'. Sama macam Fazilah."
Saya: "Bayang, kamu ni siapa."
Bayang (melalui Fikri): "Aku digunakan untuk mengelirukan musuh. Aku juga menjadi penjaga sesuatu tempat."
Saya: "Maknanya kamu menjaga harta benda pemiliknya. Kalau ada orang nak ceroboh, kamu akan menyerupai pemiliknya. Jadi si pencuri akan cabut lari. Betul tak?"
Bayang: "Ya. Ketua bayang akan menjaga rumah, ladang, sawah dan lain-lain dari kecurian."
Saya: "Oklah Fikri. Tangkap dan pindahkan mereka."

Setelah bayang, tidak ada apa-apa lagi yang muncul. Fikri melakukan tepukan demi tepukan tetapi tidak ada apa-apa yang muncul. Semasa Fikri hendak melakukan blok kepada Fazilah, tiba-tiba muncul makhluk bengis.

Fikri: "Dia kata dia adalah 'keberanian dan kemarahan'."
Saya: "Tangkap dan pindahkan dia."
Fikri: "Dia hunus pedang ajak lawan."
Saya: "Jin...pergaduhan tak akan dapat menyelesaikan masalah." (membacakan doa)
Fikri: "Lepas ustaz baca doa tu, dia tunduk dan tenang. Pedangnya pun dimasukkan kembali ke sarungnya."
Saya: "Sekarang pindahkan dia."
Fikri: (melakukan gaya tangkap, ikat dan baling)

Selepas itu tidak ada apa-apa lagi yang dapat dikesan. TKR dihentikan.

Fazilah: "Kenapa ye ustaz?"
Saya: "Heran?"
Fazilah: "Ye la. Saya memang hairan. Macamana suami saya (Fikri) boleh tahu semua tu. Saya tak pernah cerita pun pada dia pasal ayah saya (arwah). Memang saya mengaku arwah ayah saya semasa mudanya, menuntut pelbagai ilmu. Saya memang pernah dengar cerita tentang semua benda yang Fikri jumpa dalam kembaranya tadi dari mak dan adik beradik saya."
Saya: "Entah, saya pun tak tahu nak explain."

...bersambung lagi...

*Semua yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t

Pengalaman Muallij 42 (Part 2) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Bagi mengelakkan campurtangan makhluk halus dalam kaedah TKR ini, saya telah menyuruh Fikri supaya memulakan TKR dengan membaca kalimah syahadah dan istighfar. Beliau juga membaca Al-fatihah, Ayatul Kursi dan 3 Qul yang kemudiannya dihembus pada kedua telapak tangan dan disapu ke keseluruhan badannya.

Beberapa ayat-ayat yang digunakan di dalam TKR dibaca dan dihembus ke ubun-ubun kepala Fikri.

Saya mengarahkan Fikri supaya membayangkan baby dihadapannya dan kemudian melakukan scan.

Fikri: "Macam tak ada spot yang panas. Saya cuma nampak muka baby saya ada bintik-bintik macam dakwat yang dititik dikeseluruhan mukanya."
Saya: "Gunakan tangan kamu untuk sapu bintik-bintik tu."
Fikri: (melakukan gaya membersihkan bintik-bintik itu di muka baby). "Ok, dah ustaz."
Saya: "Ok sekarang blok baby."
Fikri: "Ok, saya dah buat belon. Baby ada dalam 'belon' tu."
Saya: "Sekarang tugas kamu untuk bayangkan Fazilah."

Fikri seperti terdiam untuk beberapa ketika.

Saya: "Kenapa diam? Pelik?"
Fikri: "Hmm...saya nampak Fazilah. Cantik...pakai kain batik, baju kebaya, pakai tudung."
Saya: "Itu adalah saka Fazilah. Sila pujuk dia supaya dia pindah."
Fikri: "Dia angguk la ustaz." (tanda setuju)

Fikri kemudiannya memindahkan saka itu ke Darul Islah.

Fikri: "Sekarang di belakang saka tadi muncul makhluk berjubah hitam, ada pedang. Jubah dia compang-camping, koyak sana-sini. Hmm...katanya pakaian dia jadi macam tu sebab ustaz rotan dia."
Saya: "Ha, dah kena belasah teruk pun masih nak bertahan?"
Fikri: "Dia marah la ustaz. Sekarang dia dah keluarkan pedangnya."

Saya cuba kaedah dakwah menenangkan jin itu dengan memujuknya supaya meninggalkan Fazilah. Akhirnya beliau bersetuju.

Fikri: "Dia setuju, tapi dia angkat tangan dan kaki menunjukkan ada rantai yang mengikatnya."
Saya: "Sekarang Fikri potong rantai-rantai tu dan hantar dia ke Darul Islah."
Fikri: "Ok, jap saya potong (menunjukkan aksi potong). Ok, saya dah hantar."

Sekali lagi Fikri terdiam.

Saya: "Kenapa Fikri?"
Fikri: "Pedangnya tertinggal. Berdiri tegak. Saya dah cuba bakar, tapi tak jadi apa-apa. Hmm...macam boleh berkata-kata la ustaz.
Saya: "Wahai pedang, kamu siapa."
Fikri: "Dia kata dia adalah penjaga (Fazilah) dan adalah antara pedang-pedang yang mulia."
Saya: "Fikri pindahkan aje ke Darul Islah."
Fikri: "Dia tak mahu la ustaz. Dia siap 'offer' supaya saya terima dia."
Saya: "Ha, pedang tak payah ngada-ngada. Dekat Darul Islah ada tempat khusus bagi menyimpan 'barang-barang peninggalan'."

Fikri kemudiannya memindahkan pedang itu ke Darul Islah.

Fikri: "Ustaz, sekarang muncul selendang merah, terapung-apung depan saya. Katanya dia adalah penjaga dan pemelihara."
Saya: "Hantar aje ke Darul Islah."
Fikri: "Alahai...dia belit tangan saya la ustaz."(terkial-kial seperti kena gari)
Saya: "Takpe saya tolong bukakan."(membacakan doa)
Fikri: "Ok dah boleh. Ok, dah hantar ke Darul Islah."

...bersambung...

*Semua yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

Pengalaman Muallij 42 (Part 1) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Ketika menerima panggilan telefon dari Fazilah, saya beranggapan ianya adalah permasalahan biasa yang dihadapi oleh setiap ibubapa yang baru mendapat cahaya mata.

Saya: “Masalah apa?”

Fazilah: “Baby menangis la ustaz…”

Saya: “Oh, ok. Nanti datang la madrasah, kita cuba ikhtiarkan.”

Fazilah: “Baik ustaz.”

Semasa dipertemukan dengan baby kepada pasangan Fikri dan Fazilah, saya mula menegur,

Saya: “Siapa bagi benang hitam ni?” (Kelihatan benang hitam dipakai pada kedua-dua pergelangan tangan baby)

Fazilah: (Sambil tersenyum) “Entah la ustaz, dah macam-macam kami cuba. Macam-macam orang kami jumpa. Yang terakhir kami jumpa, dia beri benang ni.”

Saya: “Salah ni.”

Fikri: “Kami tahu ustaz. Tapi susah la…bila orang tua suruh itu dan ini.” (Dengan nada kecewa, terpaksa mengikut kehendak ahli keluarga)

Saya: “Ok, takpe…” (Dalam hati menyimpan niat membuktikan kepada mereka tentang kesalahan tersebut)

Setelah berbincang dengan pasangan ini tentang apa yang telah mereka lakukan serta mendengar pandangan dan pendapat perawat-perawat yang mereka temui, saya lantas menyuruh supaya Fazilah dan Fikri dirawat.

Rawatan terhadap Fikri menunjukkan bahawa dia ‘clean’, sedangkan Fazilah merasuk semasa dirawat. Jin yang muncul seolah-olah seperti jin asyik kerana sering menangis. Jin ini juga mengakui bahawa pemakaian 2 benang hitam tersebut telah mengundang jin-jin pendamping. Pengakuan ini menyebabkan Fikri dengan tergesa-gesa memotong benang tersebut, yang kemudiannya dibakar.

Jin ini tidak mahu meninggalkan Fazilah sehinggalah saya terpaksa mengambil tindakan kasar dengan menyembelihnya. Fazilah akhirnya sedar dan mereka pulang membawa baby yang sedang nyenyak tidur.

Kesan dari rawatan ini dan seterusnya hanya bertahan semaksima 2 hari sahaja. Fazilah akan mula SMS saya mohon appointment rawatan baru kerana baby mula gelisah dan tidak dapat tidur. Fazilah sendiri mula merasakan badannya sakit-sakit dan kurang selesa bila berada di rumahnya.

Saya mula keliru tentang kerumitan dalam rawatan kali ini. Saya berkunjung ke rumah mereka dan mendapati bahawa kediaman mereka tidak bermasalah sehinggalah saya membuat keputusan supaya TKR (Teknik Kembara dan Rawat) dilakukan.

TKR yang dilakukan ke atas Fazilah hanya dapat dilakukan sebanyak 2 kali kerana beliau ‘phobia’ terhadap ‘visual nyata’ yang dilihatnya semasa proses kembara tersebut. Fikri kemudiannya mengambil alih peranan kembara itu dan ianya merupakan satu pengembaraan yang amat-amat menakjubkan.

...bersambung...

*Semua yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.