Dari Dzakwan dari seorang lelaki Anshar berkata, "Rasulullah s.a.w. menjenguk seseorang yang sedang sakit, lalu Beliau s.a.w. bersabda, 'Panggillah tabib dari Bani Fulan.' Dzakwan berkata, 'Lalu mereka memanggilnya dan datang.' Mereka bertanya, 'Ya Rasulullah, bukankah ubat tidak berfungsi apa-apa?' Beliau s.a.w. menjawab, 'Maha Suci Allah, bukankah Allah tidak menurunkan suatu penyakit di muka bumi, kecuali menjadikan penawar untuknya?'" (Hadis riwayat Ahmad)

~.~

~.~

Selasa, 28 September 2010

Pengalaman Muallij 42 (Part 6) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Fazilah pula meminta suaminya Fikri untuk scan mak (kepada Fazilah).

Fazilah: "Abang, tolong scan mak."
Fikri: "Ok."

Fikri terdiam untuk beberapa ketika, mungkin bertungkus-lumus membina fokus kepada apa yang dilihatnya.

Fikri: "Ustaz, saya lihat 2 makhluk di hadapan saya, seorang wanita berpakaian hitam dan seorang lagi berpakaian putih."
Saya: "Saya mengagak yang berpakaian hitam itu adalah ilmu suaminya (ayah Fazilah) dan yang berpakaian putih adalah saka keturunannya."
Fikri: "Hmmm...mereka angguk la ustaz." (tanda setuju)
Saya: "Fikri, pindahkan kedua mereka."
Fikri: (melakukan gaya tangkap dan baling). "Yang putih tu saya dah pindahkan, tapi yang hitam ni macam marah aje. Dia tak nak pindah. Sekarang dia tabur minyak dan nyalakan api keliling dia. Dia duduk di tengah-tengah."
Saya: "Ooo...nak main api ya. Jom main api. (membacakan doa dan hembus pada tangan Fikri). Fikri, di tangan Fikri ada api. Sila baling api ni pada dia."
Fikri: "Allahuakbar! (gaya membaling). Sekarang api besar la ustaz. Dia masih di dalam tu."
Saya: "Kita tengok berapa lama dia boleh bertahan."
Fikri: "Aik? Tak sampai seminit dia dah keluar la ustaz. Badan berasap-asap."

Fikri kemudiannya memindahkan jin itu ke Darul Islah.

Saya: "Sekarang sila lihat dengan teliti fizikal mak Fazilah."
Fikri: "Saya nampak ada tangan tengah 'grip' perut mak Fazilah dari belakang."
Saya: "Fikri, pergi ke belakang dan lihat, siapakah gerangannya makhluk itu."
Fikri: "Cis, monyet!"
Fazilah: "Ustaz, patut la mak selalu sakit kat bahagian perut." (celah Fazilah)
Saya: "Fikri, pindahkan dia."
Fikri: (terkial-kial) "Tak boleh buka la ustaz, dia 'grip' kuat sangat."
Saya: "Ok Fikri, kamu tarik dan cuba buka 'grip' tu, saya akan cucuh tangan dia dengan api 'lighter'."
Fikri: "Ha ha...dia tak tahan kena api 'lighter' tu. Sekarang dah buka tangan (grip)." (melakukan gaya tangkap, rantai dan baling)

Walaupun dah selesai, Fikri masih tersenyum.

Saya: "Kenapa masih tersenyum?"
Fikri: "Saya gelihati tengok monyet tu tadi. Sekarang kat Darul Islah dia diletakkan kat sebuah padang yang luas."
Saya: "Mungkin itu adalah penempatan yang paling sesuai untuk jin-jin binatang seperti dia."

...bersambung...

*Segala yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

2 ulasan:

Awang Timur berkata...

Salam. Mohon izin tuan blog untuk ambil petikan hadis bertajuk "adakah jin akan mati?" untuk letak kat blog saya http://tarmizy-rwgch.blogspot.com. Syukran.

Urban Muallij berkata...

Silakan.