Dari Dzakwan dari seorang lelaki Anshar berkata, "Rasulullah s.a.w. menjenguk seseorang yang sedang sakit, lalu Beliau s.a.w. bersabda, 'Panggillah tabib dari Bani Fulan.' Dzakwan berkata, 'Lalu mereka memanggilnya dan datang.' Mereka bertanya, 'Ya Rasulullah, bukankah ubat tidak berfungsi apa-apa?' Beliau s.a.w. menjawab, 'Maha Suci Allah, bukankah Allah tidak menurunkan suatu penyakit di muka bumi, kecuali menjadikan penawar untuknya?'" (Hadis riwayat Ahmad)

~.~

~.~

Ahad, 3 Oktober 2010

Pengalaman Muallij 42 (Part 7) - Kembara Saka dan Ilmu Salah

Fazilah dan Fikri datang untuk rawatan susulan. Kini mereka mengadu, tangan baby ada kesan gigitan.
Kembara bermula...
Fikri: "Sekarang di hadapan saya ada 3 peti besi...yang saya punya, Fazilah dan baby."
Saya: "Ada apa-apa di luar peti besi?"
Fikri: "Tak ada apa-apa. Aman aje."
Saya: "Sila masuk ke dalam peti besi baby."
Fikri: (terdiam seketika). "Ada 2 jin dalam peti besi baby."
Saya: "Aik? Macamana mereka masuk."
Fikri: "Mereka kata, mereka boleh tembus besi."
Saya: "Ok jin, antara kamu berdua, siapa yang gigit baby?"
Fikri: "Mereka buat muka tak bersalah, pandang satu sama lain."
Saya: (membaca selawat tarfijiah)"
Fikri: "Sekarang salah satu dari mereka menggigil-gigil."
Saya: "Ha, sekarang ngaku aje la."
Fikri: "Dia angguk, katanya bos dalam badan mak baby(Fazilah) yang suruh."
Saya: "Ok sekarang ikat dan pindahkan dia."
Fikri: "Baik." (melakukan gaya ikat, angkat dan baling)"

Fikri kemudiannya beralih ke peti besi Fazilah."

Fikri: "Tak ada apa-apa makhluk. Tapi ada beberapa tompok najis."
Saya: "Maknanya dah berlaku pencerobohan. Cuba compress."
Fikri: (melakukan gaya compress dari arah kaki ke kepala) "Ada keluar asap kat mulut."
Fazilah: "Ustaz, saya rasa macam nak muntah." (Fazilah tiba-tiba mencelah)
Saya: "Asap, adakah kamu jin?"
Asap (melalui Fikri): "Ya, aku adalah jin asap. Aku telah digunakan dalam ritual asap keris, pedang dan lain-lain."
Saya: "Ok, Fikri sekarang pindahkan dia."
Fikri kemudiannya minta kebenaran untuk kembara ke dalam badan Fazilah.
Fikri: "Ustaz, boleh saya masuk dalam badan Fazilah."
Saya: "Silakan."
Di dalam badan Fazilah...
Fikri: "Ustaz, saya nampak banyak bekas-bekas luka dan darah di kebanyakan bahagian di kawasan dada. Kat jantung ada darah hitam. Katanya ianya adalah darah kebanyakan jin-jin yang telah ditewaskan oleh bapa fazilah."
Saya: "Lakukan pembersihan."
Fikri: (melakukan gaya sapu, ambil dan buang)
Saya: "Cuba 'explore' tempat lain."
Fikri: "Dekat bahagian belakang Fazilah ada 2 ekor lipan, siap ada sarangnya sekali."
Fazilah: "Ustaz, sebenarnya memang dari tadi saya rasa macam ada benda gerak-gerak kat bahagian belakang ni." (Fazilah tiba-tiba mencelah)
Saya: "Hey lipan, engkau siapa?"
Lipan (melalui Fikri): "Aku lah yang suruh jin tadi gigit baby."
Saya: "Ooo...engkau punya angkara la ya."
Fikri: "Mereka gelak la ustaz."
Saya: "Apa kena mengena engkau dengan wanita ni?"
Lipan: "Aku adalah 'ilmu bisa' ayah dia."
Saya: "Dah la Fikri, tak payah layan dia. Tangkap dan buang aje."
Fikri: "Diaorang ketawa besar, katanya bukannya senang nak merawat Fazilah." (melakukan gaya tangkap dan buang)
Fikri kemudiannya mengalihkan fokusnya ke tempat lain dalam badan Fazilah.
Fikri: "Sekarang saya nampak ada ular melilit-lilit kat bahagian kepala. Ekor dia panjang ke bawah, sampai ke peranakan Fazilah."
Saya: "Ok apa Fikri nak buat dengan ular ni."
Fikri: (melakukan gaya tarik dan tikam) "Saya dah cuba tarik tapi tak boleh. Akhirnya saya tikam barulah ular tu menggelupur. Pastu saya dah bakar dia sebab degil tak nak tinggalkan tempat tu."
Fazilah: "Aduh...sakitnya leher saya." (tiba-tiba Fazilah merungut)
Fikri: "Jap saya keluar (dari dalam badan)."
Saya: "Ada apa kat leher?"
Fikri: "Ada seekor beruk tengah cekik leher Fazilah." (melakukan gaya tarik dan baling)
Fikri kemudiannya masuk kembali ke dalam tubuh Fazilah. Beliau lihat pelbagai kerosakan dan kecederaan anggota dalaman Fazilah. Fikri mengambil inisiatif sendiri bagi memulihkan keadaan tersebut.
Saya: "Fikri, kamu dah jelajah semua tempat?"
Fikri: "Dah. Cuma ada satu tempat di belakang yang tak boleh di explore, gelap."
Saya: "Cuba bakar tempat tu."
Fikri: (melakukan gaya hembus) "Sekarang saya lihat ada kain kuning."
Saya: "Kain kuning, apa kegunaan kamu?"
Kain Kuning (melalui Fikri): "Kebal!"
Saya: "Fikri, pindahkan kain kuning tu."
Fikri: (melakukan gaya ambil dan buang)
Sebelum saya menamatkan sesi kembara tersebut, saya lihat Fikri melakukan suatu gaya yang jarang saya lihat.
Saya: "Buat apa tu?"
Fikri: "Vacuum..."
Saya: "Ooo...ingatkan buat apa tadi."
Setelah beberapa minit...
Fikri: "Ok, saya dah vacuum semuanya. Dah bersih. Tadi pada awalnya bunyi vacuum cleaner tu kuat sangat. Lepas tu semakin perlahan dan perlahan bunyinya. Saya dah campak vacuum cleaner tu ke Darul Islah."
...bersambung...
*Segala yang berlaku adalah dengan izin Allah s.w.t.

Tiada ulasan: