Dari Dzakwan dari seorang lelaki Anshar berkata, "Rasulullah s.a.w. menjenguk seseorang yang sedang sakit, lalu Beliau s.a.w. bersabda, 'Panggillah tabib dari Bani Fulan.' Dzakwan berkata, 'Lalu mereka memanggilnya dan datang.' Mereka bertanya, 'Ya Rasulullah, bukankah ubat tidak berfungsi apa-apa?' Beliau s.a.w. menjawab, 'Maha Suci Allah, bukankah Allah tidak menurunkan suatu penyakit di muka bumi, kecuali menjadikan penawar untuknya?'" (Hadis riwayat Ahmad)

~*~

~*~
Gel Mandian Bidara

~.~

~.~

Monday, April 11, 2016

Repost: Atuk dan Nenek


Atuk dan Nenek

Disebalik tingkap bilik rawatan saya sentiasa tidak sabar menunggu ketibaan atuk dan nenek. Langsir tingkap saya selak beberapa kali apabila terdengar bunyi kenderaan. Yang pastinya apabila kedengaran bunyi enjin yang jelas berdekatan pintu rawatan, itulah tanda hadirnya pasangan ini. Dan sudah pasti akan kedengaran suara lelaki muda, cucu nenek dan atuk, Syam namanya mengetuk pintu dan memberi salam.

Beberapa minit kemudian akan muncul kelibat nenek dan atuk masing-masing menggunakan tongkat, berjalan perlahan-lahan memasuki bilik rawatan.

Suatu masa dulu nenek merupakan seorang wanita cantik yang digilai ramai jejaka. Nenek akhirnya memilih atuk untuk dikahwini semasa nenek berusia 15 tahun dan atuk berusia 20 tahun. Masa berlalu begitu pantas dan kini nenek berusia 83 tahun sedangkan atuk berusia 88 tahun.

Saya sedih bila melihat nenek. Keluh sakit dan resah bagaikan seiring dengan hembusan nafasnya semenjak hari perkahwinannya lagi. Nenek disihir sekian lama. Majlis perkahwinan nenek dan atuk huru hara akibat permainan sihir jejaka-jejaka yang cemburu dengan perkahwinan tersebut. Walaupun masakan kenduri tidak mendidih, nenek berguling-guling kesakitan, pasangan ini tabah mengharunginya dan akhirnya mereka berjaya diijabkabulkan.

Permainan sihir tidak berakhir pada hari perkahwinan sahaja. Pasangan ini membawa sihir ini kemana-mana mereka pergi. Katanya, kalau ziarah rumah orang, pasti air minuman yang nak dijamu kepada mereka tidak akan mendidih dan pelbagai masalah timbul kepada tuan rumah.

Semasa rawatan, nenek mudah kerasukan. Disebabkan fizikalnya yang lemah, beliau terpaksa didokong dan diusung oleh cucunya Syam apabila tamat rawatan. Pernah suatu ketika, nenek seperti tidak bernyawa selama 30 saat yang menyebabkan kami panik dan gelabah sehingggakan Syam terpaksa memeriksa nadi dan nafasnya yang terhenti.

Sihir hari perkahwinan ini berlanjutan sekian lama. Nenek pernah mengeluh tentang nasib para jejaka penyihir yang katanya semuanya sudah meninggal dunia. Sebaliknya dia, mangsa sihir masih hidup, dipanjangkan umurnya...walaupun dalam derita.

Atuk amat-amat menyayangi nenek. Saya amati beliau sering dilihat memegang erat tangan nenek apabila nenek mengerang kesakitan ketika rawatan. Sering juga kedengaran doa-doa yang dibacakan secara perlahan yang khususnya ditujukan kepada nenek. Pandangan matanya tidak pernah beralih arah daripada menatapi wajah nenek.

Atuk susah payah mencari perawat. Katanya dah ramai bomoh yang dia dah jumpa dan dia tak pernah mendatangi perawat Islam seperti saya. Saya cuba sedaya upaya mengalihkan percakapan tentang perawat Islam kerana seringkali isu ini disentuh, saya lihat riak wajah atuk berubah. Dia kesal dengan kesilapan lalu.

Saya sedih melihat mereka. Saya telah mencuba sedaya upaya. Allah belum memakbulkan doa kami. Saya harap atuk dan nenek akan terus tabah meneruskan sisa-sisa kehidupan ini.

Marzuki Ismail
Urban Muallij
(coretan ini bertarikh 10/07/2010)

Saturday, April 9, 2016

Rawatan Dengan Bantuan Alat Pulse Oximeter


Profil pesakit:
Umur - awal 30an
Status - berkahwin
Masalah - anxiety
Sebelum rawatan - gelisah dan takut
Selepas rawatan - tenang

Thursday, April 7, 2016

Isu Nazak: Dirinya ataupun Saka? Cerita Tauladan No. 1

Saya menerima panggilan telefon dari seorang wanita dalam nada yang panik.
"Ustaz boleh tengokkan ayah saya tak? Hospital dah tak terima dah. Tengah nazak ni. Tapi...macam susah je. Tak silap saya ayah saya ni ada menuntut ilmu apa ntah masa dia muda-muda dulu. Risau ni. Ustaz boleh tolong 'buangkan' tak?"
Saya soal dia, "mana kamu tahu ayah kamu ada 'benda-benda' tu?"
Jawabnya dengan selamba, "kami main agak aje ustaz..."
Menggeleng-geleng kepala saya tanda tidak bersetuju dengan dakwaan melulu terhadap ayah sendiri walaupun saya tahu beliau tidak dapat melihat reaksi saya kerana ianya hanyalah perbualan telefon. Saya segera mengakhiri perbualan telefon, "ok, nanti text saya alamat rumah kamu".
Setelah selesai kesemua sesi rawatan hujung minggu di madrasah, saya kemudiannya berkunjung ke rumah beliau di sebelah malam.
Setibanya saya di rumahnya, ramai yang menunggu. Anak-anak pesakit dan saudara mara serta beberapa jiran tetangga.
Pesakit diletakkan di atas katil di tengah-tengah ruang tamu. Keadaannya sangat tidak stabil. Lidahnya macam dah terperosok ke dalam, pernafasannya macam sukar dan tidak lagi respon kepada apa-apa arahan yang diajukan. Kulitnya kering menggelupas. Tompok hitam di sana-sini.
Saya mula menyoal macam-macam soalan. Biasanya bermula dengan soalan-soalan saintifik berkenaan penyakit, ubat, serta rawatan. Kemudian barulah soalan berkaitan masalah gangguan makhluk halus dan sebagainya.
Saya sangat tertarik dengan keadaan kakinya. Iaitu apabila disentuh, pesakit akan mengerang seolah kesakitan.
Hadirin tak sabar menunggu apa tindakan saya seterusnya kerana saya masih tidak berbuat apa-apa.
Suasana sepi menunggu berakhir apabila saya mula meminta kepada anaknya beberapa helaian surat khabar lama. Saya mula menyarung kedua tangan dengan 'rubber gloves'. Saya juga mengeluarkan beberapa keping kertas hitam dan lampu suluh LED dari beg rawatan saya.
Saya juga menyuruh salah seorang hadirin untuk berada di suis lampu untuk bersedia menerima arahan saya bagi tujuan 'on' dan 'off'.
Saya berada di sisi tepi kanan pesakit. Meletakkan kertas surat khabar sebagai lapik kepada kertas hitam, diletakkan di bawah lengan dan tangan pesakit.
Kemudian saya mula mengangkat tangan pesakit dan menepuk perlahan-lahan selama setengah minit.
"Ok sekarang tutup lampu."
Hadirin terkejut.
Dengan hanya cahaya dari lampu suluh LED mereka menyaksikan sinaran serbuk kaca bercampur pasir halus dan macam-macam lagi bertaburan di atas kertas hitam.
"Apa tu ustaz?" Soal mereka.
Jawab saya, "ini santau. Dia (pesakit) teruk disantau."
Kecoh serumah bila mendengar jawapan saya.
Saya terus melakukan prosedur yang sama di sisi sebelah kiri pesakit. Keputusannya tetap sama.
Anaknya juga secara sukarela meminta saya periksa dia samada dia pun disantau. Saya pun melakukan prosedur yang sama sebagaimana yang dilakukan terhadap ayahnya, maka keputusannya pun adalah sama, iaitu anaknya pun 'positif disantau'.
Saya tegur anak-anaknya, "jangan buruk sangka kepada ayah kamu. Lupakan tentang ilmu salah, lupakan isu saka. Sebenar-benarnya ayah kamu sedang menderita akibat kejahatan sihir santau. Kondisinya sangat teruk. Pada tahap ini tiada apa lagi yang boleh dilakukan melainkan jangan putus berdoa serta dibacakan surah 'Yaasin' agar dipermudahkan rohnya pergi."
Akhirnya pesakit pergi menemui Penciptanya selang 12 jam saya pulang ke rumah.
Semoga rohnya dicucuri rahmat.
Marzuki Ismail
Urban Muallij